De Bodde > Onze School > Leerlingenzorg

Leerlingenzorg

Toetsing

Om de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen, brengen wij de leerresultaten in beeld. De leerkrachten verzamelen deze resultaten door te kijken, gemaakte opdrachten te controleren, tussentijdse toetsen en het meten van de behaalde leerdoelen uit leerlijnen.

Wij organiseren ons onderwijsaanbod met hulp van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Met dit systeem maken wij leerresultaten digitaal zichtbaar en vergelijken we die met het streefniveau. Zo zien wij of de leerling zich volgens de verwachtingen ontwikkelt. We passen deze werkwijze toe op de leergebieden die bepalend zijn voor het uitstroomperspectief. Het gaat dan om sociale-emotionele ontwikkeling; Leren-leren; Taal (mondeling en schriftelijk) en Rekenen.

Binnen het so nemen we jaarlijks de CITO-toetsen voor zeer moeilijk lerende leerlingen af. Dit is zowel voor rekenen (Getalbewerkingen en/of Meten en wegen) als voor taal (Woordenschat). Daarnaast nemen we bij leerlingen die een bepaald leesniveau aankunnen, eenmaal per jaar de AVI-toetsen (technisch lezen) af.

Leerlijnprofiel

Voor het leerstofaanbod maken we al enkele jaren gebruik van leerlijnen die speciaal zijn ontwikkeld voor het zeer moeilijk lerende leerlingen. Deze leerlijnen bestaan uit heel veel doelen die zijn ingedeeld in 14 niveaus (van so tot vso).
We kijken vooral naar de volgende vakken: leren leren (so)/voorbereiding op dagbesteding en arbeid (vso), mondelinge taal, schriftelijke taal en rekenen.

In deze bijlage wordt toegelicht op welke manier u het rapport over de ontwikkeling van uw kind kunt lezen.

ZIEN!

ZIEN! stelt de leerkracht vragen over zeven aspecten van de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Op welke manier dit op De Bodde de welverdiende aandacht krijgt vindt u via deze link.

Samen grenzen verleggen

We zetten ons in voor de ontwikkeling en groei van onze leerlingen. We moedigen nieuwsgierigheid aan en willen graag dat iedereen nieuwe dingen leert en ontdekkingen ervaart.