Collectieve ZiO
Zorg in Onderwijs (ZiO) wordt bekostigd vanuit de Jeugdwet (vanuit de gemeente waarin het kind woont) of de Wet langdurige Zorg (Wlz, vanuit het zorgkantoor van de regio waarin het kind woont). Met name voor de kinderen die vanuit de Jeugdwet ondersteuning krijgen, verandert de
situatie. Voorheen had een kind recht op extra ondersteuning op het moment dat de gemeente een individuele aanvraag goedkeurde. Er werd een vast aantal uur per week ingepland in overleg tussen ouders, school en de hulpverlener (in ons geval Amarant). Vanaf dit schooljaar krijgen alle leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning, maar geen Wlz-indicatie hebben, ZiO zonder dat hiervoor een individuele indicatie nodig is. De gemeenten kopen bij Amarant een aantal uur in, die zij vervolgens in overleg met school in de klassen inzetten. Hierdoor wordt de ondersteuning geboden waar en wanneer deze nodig is, hoeven ouders geen aanvraag voor hun kind in te dienen en is er meer rust in de klas. In schooljaar 2021-2022 werd deze werkwijze met succes toegepast in 2 groepen op het Speciaal Onderwijs.
Waarom zijn er verschillende afspraken voor kinderen die vanuit de Jeugdwet zorg ontvangen en leerlingen die onder de Wlz vallen?
De Jeugdwet en Wet langdurige zorg zijn verschillende wetten, met verschillende uitgangspunten. Gemeenten kunnen grotendeels zelf beslissen hoe zij jeugdzorg voor hun inwoners regelen. Bij de Wlz is dit niet het geval. Een kind dat een indicatie krijgt voor Wlz, heeft recht op kindgebonden uren. Het is echter niet noodzakelijk dat deze individueel ingezet worden. Waar mogelijk kan ook ZiO vanuit de Wlz gebundeld ingezet worden, zodat er meer
vraaggericht en effectiever ondersteuning verleend wordt. Dit geldt vooral voor leerlingen die ZiO ontvangen vanuit een Wlz-ZIN (Zorg in natura) indicatie. Het zorgkantoor maakt dan rechtstreeks met de zorgverlener afspraken over de in te zetten ondersteuning. Op die manier hoeven ouders niet belast te worden met aparte overleggen en afspraken omtrent de extra ondersteuning op school, zij kunnen dit direct met school afstemmen.
Hoe worden afspraken over extra zorg vastgelegd en wie is hier voor verantwoordelijk?
De leerkracht van uw kind is verantwoordelijk voor de inhoud van het Ontwikkelingsperspectief (OPP), hierin worden naast de onderwijsdoelen ook de doelen en inzet van ZiO opgenomen. Om te bepalen welke ondersteuning door een ZiO-medewerker geleverd wordt, gaat de leerkracht in gesprek de ZiO-medewerkers en eventueel andere betrokkenen bij uw kind. Tijdens evaluatiegesprekken worden de resultaten van de ZiO-inzet met ouders besproken.
Hoe wordt het aantal uur zorg voor een kind bepaald?
In eerste instantie kunnen leerkrachten, onderwijsassistenten en ZiO-begeleiders die betrokken zijn bij de groep van een leerling gezamenlijk afstemmen welke leerling wanneer ondersteuning nodig heeft. Indien de vraag de ondersteuning in de groep overstijgt, zal dit binnen het CVB (commissie van begeleiding) besproken worden. In overleg met de leraar stelt het CVB vast hoeveel uur er voor een leerling ingezet wordt, dit wordt opgenomen in het OPP. Overigens is het aantal uur voor een leerling bij de collectieve inzet niet elke week gelijk, het aantal uur dat opgenomen is, is een verwacht gemiddelde. Aangezien de ondersteuning vraaggericht wordt ingezet, kan het voorkomen dat een leerling de ene week veel meer ondersteuning vraagt dan de andere.
Wie gaat de zorg of begeleiding leveren?
Amarant is geruime tijd de vaste samenwerkingspartners van de Bodde. Zij zijn ook betrokken geweest bij de invoering van de collectieve inzet van ZiO. Hun medewerkers zijn gekwalificeerd en bevoegd om ZiO te leveren. Hoe kan ik blijven communiceren met de medewerker van Amarant? ZiO-medewerkers van Amarant krijgen toegang tot ons leerlingvolgsysteem en worden gekoppeld aan Parro. Zodoende krijgen zij inzage in de gegevens van de leerlingen waar zij
mee werken en kunnen ze rechtstreeks met de betreffende ouders communiceren.
Hoe wordt toegezien dat een leerling de aandacht krijgt om tot resultaat te komen?
In het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling wordt in overleg met de zorgverlener opgenomen welke ondersteuning geboden wordt, op welke tijden dit plaatsvindt en wie dit uitvoert. Bij de vaststelling en evaluatie van het OPP wordt dit punt met ouders besproken. Daarnaast wordt de inzet van collectieve ZiO op het niveau van de hele school geƫvalueerd door een externe partij.
Geldt dit voor alle kinderen of zijn er verschillen tussen gemeenten?
Alle gemeenten uit Hart van Brabant (Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk) en de gemeente Altena nemen deel aan deze samenwerking. De ZiO-inzet vanuit de Jeugdwet van leerlingen uit andere gemeenten worden opgenomen in de collectieve inzet. De verrekening van ZiO uren van deze leerlingen worden door de gemeenten geregeld, ouders of school zijn hier niet bij betrokken.
Samen grenzen verleggen
We zetten ons in voor de ontwikkeling en groei van onze leerlingen. We moedigen nieuwsgierigheid aan en willen graag dat iedereen nieuwe dingen leert en ontdekkingen ervaart.